מה זה מוקאפ? ומדוע הוא משמעותי בהכנות לבניית אתר?

אחד השלבים הקריטיים ביותר ביצירת אתר היא למעשה שלב האפיון מול הלקוח. במהלך האפיון נציג חברת בניית האתר/חברת הפרסום משוחח או נפגש עם הלקוח ומאפיינים יחד את העסק, קהל היעד, החזון העסקי, השירותים או המוצרים שהעסק מקדם ואיזה סוג אתר או תשתיות העסק צריך, מה חשוב שיהיה באותו אתר וכו'. מהניסיון של בונה האתר הוא מייעץ ללקוח בהתאם לאפיון הרגע שמע ובכך הם יכולים להגדיר יחד את האתר וכיצד מטרות העסק יהיו מושגות באמצעות האתר. לאחר מכן מגיע השלב שבו צריך לתכנן את מבנה האתר והעיצוב שלו.

עיצוב ומבנה האתר:

חלק זה הוא קריטי גם כן כיוון שבשלב הזה בונים למעשה את ה"טיוטה" או ההדמיה שתציג ללקוח בצורה ויזואלית כיצד האתר אמור להיראות מבחינת המבנה והיררכיית התוכן בו. הדמיה זו נקראת בשפה המקצועית "מוקאפ" והיא תורמת לבונה האתר להציג בצורה ויזואלית ללקוח כיצד האתר שלו עשוי להיראות. ישנם מוקאפים שממש מציגים את האתר בצורה של DEMO ומוקאפים הנבנים כמעין שרטוט הנדסי של מבנה האתר או אפילו בציור ידני.

מדוע המוקאפ משמעותי כל כך בבניית האתר?

לא משנה כמה נסביר ללקוח על איך האתר הולך להיראות, מעיניו של הלקוח לא תמיד הוא יוכל להבין בדיוק איך האתר שלו יראה. מבחינתו יהיה מדובר בסינית מדוברת ואם אנו רוצים באמת להמחיש ללקוח כיצד האתר שלו יראה הדרך הטובה ביותר היא באמצעות המחשה ויזואלית. עבודה רבה דרושה להכין ללקוח דמו וכאשר מציגים ללקוח אתר דינמי לרוב עדיף שיהיה מדובר כבר באתר שלו, שיהיה מוכן עם תכנים ראשוניים ומבנה מסוים. לכן בדרך כלל ניתן לצייר ידנית או להשתמש בתוכנה כלשהי לשרטוט מבנה האתר והעמודים בו. מדוע זה כל כך קריטי? מלבד התצוגה ללקוח כמובן גם בונה/מעצב האתר יכולים להיעזר במוקאפ כדי לראות בצורה מוחשית יותר את מבנה האתר, אילו דברים כדאי להוסיף או להסיר, מה עשוי להיות חסר לנו בתצוגה מבחינת המסרים השיווקיים שאנו רוצים להעביר או מבחינת שירותים או מוצרים ועוד.